Design for fremtidens skole

Design for fremtidens skole

Design for fremtidens skole

Design spiller en viktig rolle i det moderne pedagogiske miljøet. Bygninger som er lett tilgjengelige og innbydende gir bedre livskvalitet for både elever og personale og kan bidra til bedre læremuligheter. En større bevissthet om elevers helse og velvære – særlig i de yngste aldersgruppene – har medført økt fokus på den miljømessige ytelsen til skolebygg. Arkitekter og designere fokuserer i dag på å få inn mer dagslys, å bruke bærekraftige og sunne materialer, og å benytte fornybare energikilder. 

Forskningen viser at skolemiljøet påvirker skoleresultatet*

Faktorene som bidrar til et optimalt læringsmiljø

Her er noen av de faktorene som bidrar til et optimalt læringsmiljø, både når det gjelder elevenes skoleresultater og deres personlige utvikling, og muligheten til å holde på personalet:

  • Godt, naturlig lys, supplert med kunstig lys, bidrar til økt fysisk og psykisk velvære og er mindre anstrengende for øynene.
  • Bedre inneklima kan forebygge astma og allergier og redusere annet sykefravær.
  • Å høre det som blir sagt i klasserommet, uten forstyrrende bakgrunnslyder, forenkler kommunikasjonen og gir bedre arbeidsro og læring.
  • Farger kan brukes for å øke funksjonaliteten, for eksempel for å gjøre det lettere å finne frem i lokalene gjennom bruk av kontraster og skilt, men også for å øke konsentrasjonsevnen eller redusere anstrengelsen for øynene.
  • Rene og hygieniske lokaler bidrar til bedre oppførsel og skaper respekt og stolthet for skolen og bygget. Det øker også trivselen for personalet og deres vilje til å fortsette å jobbe på skolen.

*Kilde: Cockerill, I.M. & B.P. Miller: Children’s Colour Preferences and Motor Skill Performance with Variation in Environmental Colour (1983)

Gulv til skoler

Tankene om hvordan man best lærer og støtter barn og ungdom i skolegangen har utviklet seg betydelig de siste årene.

Fargerike gulv i læringsmiljø for barn
Farger påvirker læringen

Farger påvirker menneskenes følelser og atferd, særlig i de tidlige utviklingsårene.

Klasserom med ungdommer
Mindre støy gir bedre undervisningsmiljø

Et stille klasserom med 30 elever generer støy på 50 dB, hvilket betyr at lærerne må prate med et lydnivå på 65 dB for å hør

Korridor på skole med mye lys
Lyset er viktig for prestasjon og velvære

Lys og belysning i skolelokalene er en viktig faktor for både velvære og læreevne, men det får ikke alltid den oppmerksomheten det fortjener. Lyset påvirker hvordan vi oppfatter omgivelsene.