Farger påvirker læringen

Farger påvirker læringen

Fargenes påvirkning

Designen av skolebygg og andre akademiske lokaler skal oppmuntre til læring og skape et positivt læringsmiljø. Farger har en betydelig viktigere rolle enn bare å være dekorative – de påvirker menneskenes følelser og atferd, særlig i de tidlige utviklingsårene. 

Hukommelsen forbedres med 55–78 % hos barn som er omgitt av sine yndlingsfarger*.


*Kilde: Cockerill, I.M. & B.P. Miller: Children’s Colour Preferences and Motor Skill Performance with Variation in Environmental
Colour (1983)

Ulike farger for ulike aldre

Valget av farger på skoler og universiteter må ta utgangspunkt i elevenes alder ettersom ulike aldersgrupper påvirkes av farger på ulike måter.

 

  • 0–6 år: Farger kan fungere som visuell eller følelsesmessig stimulans eller som et signal. Primærfarger (rødt, gult og blått) og lyse/mørke kontraster fremmer utvikling av motorikk og sanser, og oppmuntrer barna til å utforske omgivelsene. Oppfatningen av farger forandrer seg med alderen.
  • 6–12 år: Barnas ulike personligheter og følelse av identitet blir tydeligere. Det at de har ulik smak og ulike karaktertrekk (mer eller mindre introvert/ekstrovert) krever en bredere fargepalett og geometriske mønstre. 
  • 12–18 år: Barnas forhold til farger har blitt mer modent. Unge personer er mer mottakelige for fargekontraster, som kan stimulere, mens harmoniske farger bidrar til ro og avkobling.
  • Fra 18 år: Holdningene til farger og materialer er ofte påvirket av hvilken akademisk retning studentene har valgt – studenter innen naturvitenskap har ofte andre preferanser enn de som studerer humanistiske fag.

Bruk farger for å utforme miljøet

Farger, mønstre og materialer kan hjelpe med å definere forskjellige arealer og gjøre funksjonene deres tydeligere, for eksempel å stimulere eller oppmuntre til læring.

Anbefalinger

  • Bruk den emosjonelle effekten av farger til å støtte den tiltenkte funksjonen i et rom, for eksempel ved å oppmuntre til sosialt samvær eller til å skape trygghet, ro eller konsentrasjon.
  • I større arealer kan farger bidra til en tydeligere romoppfatning, støtte funksjoner og skape en innbydende atmosfære.
  • Bruk farger til å skille områder for aktivitet fra studiesoner eller andre områder.
  • Tilpass fargenes metning etter lyset for å forhindre glans og trøtthet i øynene.

Les mer om betydningen av farger og materialer for læring i Tarketts omfattende europeiske studie 

Gulv til skoler

Tankene om hvordan man best lærer og støtter barn og ungdom i skolegangen har utviklet seg betydelig de siste årene.