
Farger påvirker læringen
Fargenes påvirkning
Designen av skolebygg og andre akademiske lokaler skal oppmuntre til læring og skape et positivt læringsmiljø. Farger har en betydelig viktigere rolle enn bare å være dekorative – de påvirker menneskenes følelser og atferd, særlig i de tidlige utviklingsårene.
Hukommelsen forbedres med 55–78 % hos barn som er omgitt av sine yndlingsfarger*.
*Kilde: Cockerill, I.M. & B.P. Miller: Children’s Colour Preferences and Motor Skill Performance with Variation in Environmental
Colour (1983)
Ulike farger for ulike aldre
Valget av farger på skoler og universiteter må ta utgangspunkt i elevenes alder ettersom ulike aldersgrupper påvirkes av farger på ulike måter.
- 0–6 år: Farger kan fungere som visuell eller følelsesmessig stimulans eller som et signal. Primærfarger (rødt, gult og blått) og lyse/mørke kontraster fremmer utvikling av motorikk og sanser, og oppmuntrer barna til å utforske omgivelsene. Oppfatningen av farger forandrer seg med alderen.
- 6–12 år: Barnas ulike personligheter og følelse av identitet blir tydeligere. Det at de har ulik smak og ulike karaktertrekk (mer eller mindre introvert/ekstrovert) krever en bredere fargepalett og geometriske mønstre.
- 12–18 år: Barnas forhold til farger har blitt mer modent. Unge personer er mer mottakelige for fargekontraster, som kan stimulere, mens harmoniske farger bidrar til ro og avkobling.
- Fra 18 år: Holdningene til farger og materialer er ofte påvirket av hvilken akademisk retning studentene har valgt – studenter innen naturvitenskap har ofte andre preferanser enn de som studerer humanistiske fag.
Bruk farger for å utforme miljøet
Farger, mønstre og materialer kan hjelpe med å definere forskjellige arealer og gjøre funksjonene deres tydeligere, for eksempel å stimulere eller oppmuntre til læring.
Anbefalinger
- Bruk den emosjonelle effekten av farger til å støtte den tiltenkte funksjonen i et rom, for eksempel ved å oppmuntre til sosialt samvær eller til å skape trygghet, ro eller konsentrasjon.
- I større arealer kan farger bidra til en tydeligere romoppfatning, støtte funksjoner og skape en innbydende atmosfære.
- Bruk farger til å skille områder for aktivitet fra studiesoner eller andre områder.
- Tilpass fargenes metning etter lyset for å forhindre glans og trøtthet i øynene.
Les mer om betydningen av farger og materialer for læring i Tarketts omfattende europeiske studie
Gulv til skoler
Tankene om hvordan man best lærer og støtter barn og ungdom i skolegangen har utviklet seg betydelig de siste årene.