Idrettsaktiviteter fremmer utvikling
Idrettsaktiviteter fremmer utvikling
Idrettsaktiviteter er en grunnleggende parameter i et godt pedagogisk miljø. Det fremmer helse og velvære, og dessuten kan fysisk aktivitet i gruppe fremme fellesskapsfølelsen. For å legge godt til rette for idrettsaktiviteter er en idrettshall nærmest en grunnforutsetning. Det viktigste å tenke på når man velger gulv til en idrettshall, er hvilken eller hvilke brukergrupper som skal benytte den. Rett valg av gulvflate gir høyere komfort, reduserer skaderisikoen og forbedrer prestasjonene.
Opptil 80 % av skolebarna i Europa driver med idrett kun i skoletiden*.
Velg gulv etter brukerne
Idrettshaller brukes som regel i første rekke til idrettsaktiviteter, men av og til brukes de også til skoleavslutninger, forestillinger og andre sosiale arrangementer. Det er likevel hovedbruksområdet man bør ta utgangspunkt i når man utformer og velger gulv til en idrettshall.
Andre faktorer som man bør ta hensyn til i beslutningsprosessen, er hvilke ulike typer brukere som skal benytte lokalet. Er det skolebarn, og i så fall i hvilken alder? Skal også voksne bruke det på kveldstid og i helgene? Tyngre personer har behov for et gulv med høyere støtabsorpsjon.
Anbefalinger:
- Bare idrett: Prioriter støtabsorpsjon, vertikal deformasjon og friksjonsnivåer som reduserer faren for ledd- og muskelskader. Brukernes vekt er med på å avgjøre hvilken løsning som er den beste.
- Ulike bruksområder: Her må man også ta hensyn til slitasje, rullemotstand og motstandsdyktighet mot inntrykksmerker. Alle disse parameterne styres av krav i Europanorm EN14904.
Forutsetninger for et sunt miljø
Personer som utøver idrett og fysisk aktivitet, puster 8–10 ganger oftere enn når de er i hvile, og det betyr at de er mer utsatt for utslipp og forurensning i luften. Derfor er det viktig at innemiljøet i skolens idrettshall er sunt, også fordi barnas lunger er ekstra følsomme. En måte å redusere risikoen for pusterelaterte sykdommer på er å velge et gulv med lave VOC-utslipp.
*Kilde: EU-parlamentet – rapport 2016 – Physical Education in EU schools
Gulv til skoler
Tankene om hvordan man best lærer og støtter barn og ungdom i skolegangen har utviklet seg betydelig de siste årene.