The Lookout - en formsterk installasjon

Til årets utgave av Stockholm Furniture Fair fikk Note Design Studio gjøre sin tolkning av mulighetene som finnes i våre materialer, med mål om å skape et innovativt og åpenhjertig område å besøke. Ved å anvende arkitektoniske elementer i utvalgte fargekombinasjoner skapes uventede og sterke møter mellom materialer, form og farge. Resultatet ble The Lookout; en personlig utformet installasjon som gjenspeiler nye spennende perspektiv og bruksområder for våre gulv.

Tarkett vant den prestisjetunge utmerkelsen ”Beste stand” under Editors´ Choice Award, hvilket vi er virkelige stolte og glade for. Motivasjonen bak utmerkelsen var: " An intelligent three-dimensional way of displaying a two-dimensional product, and a clever architectural use of space."

Note Design Studio forteller om tankene bak standen The Lookout:

Det New York baserte designmagasinet Sight Unseen omtaler The Lookout
Britiske Wallpaper gir The Lookout fin publisitet
The Lookout - en formsterk installasjon som viser mulighetene i gulvmaterialer

I The Lookout på Stockholm Furniture & Light Fair fikk de besøkende utforske ulike gulvmaterialer og se måter disse kan brukes i interiøret på nye og spennende måter. Ved å kombinere tre, vinyl, linoleum og tekstiler ble det skapt unike designuttrykk, som både forsterket og underbygget materialenes unike egenskaper. Den komplekse fargepaletten gikk mellom dempede, matte toner som mørkegrå, teglsteinsrød, grågrønt og svart - med aksenter i aprikos, korall og hvitpigmentert eik.

Formspråket på The Lookout var strengt, og basert på klassiske ikoniske former. Note Design Studio jobbet med to nivåer; et uttrykk som fanget interesse på avstand, og et annet som ga perspektiv på nært hold.

Den teglsteinsrøde trappen fungerte som en plass for refleksjon, samtaler og mulighet til å lade mobilen.  Den andre trappen ledet de besøkende opp til utsiktsplassen - The Lookout.

Der oppe hadde man overblikk over mylderet under messen, og mulighet til å få inspirasjon fra vakkert utformede moodboards.  Begge trappene var laget med iQ Megalit - et homogent vinylgulv som brukes i offentlige miljøer verden over.  Her fikk gulvets unike design, med sin skimrende 3D-effekt, vise seg i et nytt uttrykk.

Bakveggene var hele seks meter høye og laget av det hvitpigmenterte parkettgulvet Noble Eik Manhattan; en moderne nytolkning av tradisjonelt hollandsk parkettmønster. Som kontrast mot den store overflaten av tre var det laget et bølgeformet avsnitt gjort av iQ Megalit – i en aprikos farge. Installasjon på en slik kurveformet plate er mulig takket være vinylgulvenes utmerkede leggetekniske egenskaper og fleksibilitet.

Gulvet på The Lookout bestod av det svarthvite vinylgulvet iQ Granit Multicolor  - med korallfarget sveisetråd i ruter som kontrast.

Under selve utkikksplassen var det laget et gullskimrende rom der vegger og møbler var laget av Veneto Essenza 100 % Linen, et linoleumsgulv produsert helt uten tilsatte fargepigmenter.

Disse varme fargene er et resultat av de naturlige ingrediensene linolje, naturharts, tre- og korkmel samt jutevev.  Veneto Essenza er, som første linoleumsgulv i verden, sertifisert på gullnivå i henhold til Cradle to Cradle.

Var du innom Designbaren?

I år var Designbaren og Design & Architecture Talks sammenstilt i et helt nytt område i Victoriahallen, hvor restaurant og scene utgjorde et spennende visuelt utformet område. Arenaen ble kalt Ratatouille, og var skapt av designeren Luca Nichetto. Tarkett var stolt sponsor av gulv- og veggmaterialer.