Mindre støy gir bedre undervisningsmiljø

Mindre støy gir bedre undervisningsmiljø

Mindre støy gir bedre undervisningsmiljø

Studier viser at støy påvirker barn i mye større grad enn voksne når det gjelder taleoppfattelse og lytteforståelse. Støy og dårlig akustikk er også det aller største arbeidsmiljøproblemet på dagens arbeidsplasser, og dermed noe som har stor innvirkning på lærere og annet personale i deres daglige arbeid. Derfor er det viktig å redusere støy i skolemiljøer slik at både elever og lærere har gode forutsetninger til å lære og lære bort.


Elevene skaper selv en hel del støy i klasserommene, men støyen kommer også fra føtter og stoler som skraper mot gulvet i etasjen over, eller fra fellesarealer i nærheten. Å redusere lydnivået i studiemiljøer som klasserom, forelesningssaler og bibliotek er vesentlig for elevenes konsentrasjonsevne. Også i korridorer og kafeteriaer er det bra om lydnivået kan holdes nede for å skape en roligere og hyggeligere atmosfære.  


Et stille klasserom med 30 elever genererer lyd på ca. 50 dB, og dermed må lærere snakke med et lydnivå på 65 dB for å bli hørt*. 

Forståelsen reduseres med opptil 70 % i miljøer med mye støy, noe som gjør at konsentrasjonen blir dårligere og læringen vanskeligere**. 


*Kilde: Paul McCarty and Jack Rollow’s 2005 Los Angeles Unified School District (LAUSD) study
**Kilde: AFT = American Federation of Teachers

Reduser støy i rommet - trommelyd

Sko og stoler som skraper mot gulvet, eller ting som faller ned på gulvet, bidrar til støy i rommet og går ut over elevenes arbeidsro. Det kalles også trommelyd.
 

Anbefalinger

Belegg til gulv, vegger og tak kan absorbere støy i rommet slik at miljøet blir roligere og konsentrasjonsevnen øker. 

  • Velg et mykt gulv i stedet for harde flater. Keramiske flis reflekterer lydbølgene slik at det blir mer støy i rommet, mens et mykt gulv absorberer lyd og bidrar til et mer behagelig miljø.
  • Velg et linoleums- eller vinylgulv i klasse A <65dB (NFS31-074) i områdene med mest støy.
  • Velg et teppegulv med høy lydabsorpsjon (ISO 354) i åpne områder som forelesningssaler eller bibliotek.  Teppegulv er generelt velegnet i de fleste rom i skoler og andre undervisningslokaler.
  • Ved å bruke linoleums- eller vinylgulv med trinnlydsdemping på bord og benker kan man også redusere en del trommelyd.

Reduser støy fra tilstøtende rom - trinnlyd

Bevegelser og forflytninger i etasjen over og i tilstøtende korridorer og nærliggende klasserom øker lydmiljøet og kalles også trinnlyd. 

Anbefalinger

  • Gulv med akustikkbakside reduserer betydelig overføringen av trinnlyd.
  • Velg gulv med stor motstandsdyktighet mot inntrykksmerker og med god lyddemping både for å redusere trinnlyden og faren for at stol- og bordbein skader gulvet.

Reduser ekkoet i et rom - etterklangstid

Etterklangstid er et mål på klangen eller «ekkoet» i et rom og måles i sekunder. For lang etterklangstid gjør det vanskelig å oppfatte hva folk sier. Det er vanskelig å beregne etterklangstiden for gulv, men et vinylgulv med bakside av skum har noe kortere etterklangstid enn kompakte gulv. Tekstilgulv gir den beste dempingen.

 
Type gulv Trommelyd    Trinnlyd

Parkettgulv

14 mm parkettgulv på 2 mm Tarkofoam II/Tarkoflex II   

14 mm parkettgulv nedlimt

 

-14

-9

 

+17

+14

 

Linoleumsgulv

Acoustic xf² 3,8 mm

+13 +18

 

Homogene vinylgulv

iQ Granit Akustik

+14 +15

 

Heterogene vinylgulv

Tapiflex Excellence

+13 +19

 

Teppegulv

Desso Airmaster

+15 +25

 

Sportsgulv

Omnisports Training (punktelastisk gulv)

Omnisports PurePlay (punktelastisk gulv)

Multiflex M (ytelastisk gulv)

Lumaflex Duo Reference Multi-use (kombinasjonsgulv)       

 

+13

+13

-8

+5

 

+21

+24

+20

+22

 

Tabellen viser forbedring (+) eller forverring (-) målt i decibel.

Gulv til skoler

Tankene om hvordan man best lærer og støtter barn og ungdom i skolegangen har utviklet seg betydelig de siste årene.

Hebekk skole
Design for fremtidens skole

Design spiller en viktig rolle i det moderne pedagogiske miljøet. Bygninger som er lett tilgjengelige og innbydende gir bedre livskvalitet for både elever og personale og kan bidra til bedre læremulig