Trendenser innen hotell- og hospitalitybransjen

Trendenser innen hotell- og hospitalitybransjen

Mat, drikke, opplevelser og sosial omgang. Når livet vender tilbake til reiselivsbransjen, oppgraderer hotellene de sosiale arealene.

Hospitality-bransjen ble hardt rammet av pandemien. Årene da vi måtte holde avstand ser likevel ikke ut til å sette varige spor i innredningen. Snarere er det nettopp i de sosiale områdene – rom for matopplevelser, bar, avkobling og jobb at hotellbransjens investeringer skjer.

– Det vi ser nå er en videreføring av den utviklingen som begynte på 2010-tallet, da hotellbransjen svarte på konkurransen fra Airbnb og lignende tjenester, sier Maria Wennerstrand, segmentsjef for Hospitality i Tarkett.
Det hotellene har som de private utleierne mangler, er muligheten for møter og å være sosial. 

Men pandemien har likevel ført til visse forandringer. Hva hotellbransjen tilbyr, avhenger av hvordan og hvorfor folk reiser.

En type reise som ifølge de fleste prognoser ikke kommer til å hente seg inn igjen, er forretningsreisen. Digitale møter viste seg å være tilstrekkelig effektive, og i kombinasjon med bedrifters bærekraftsmål er det mange reiser som ikke lenger kan forsvares. Men det finnes én type forretningsreise som består.

I en britisk trendrapport fra 2009 slo forfatteren sammen de engelske uttrykkene for "forretninger" og "fritid" og lanserte et nytt teleskopord. Bleisure (også kalt bizcation) beskriver hvordan mennesker som reiser i jobben kombinerer forretningsreisen med en kort ferie. En undersøkelse utført av reisebookingsselskapet Expedia i 2018 viser at 60 % av alle forretningsreiser utvides med et privat opphold.

Bleisure-reiser kombinerer forretningsmøtet med en opplevelse som fremmer privatliv eller arbeidsgiver. Det kan handle om avslapping eller om å få kvalitetstid med venner og familie. Men ofte handler det også om å bli bedre kjent med den lokale kulturen. Delta på et sportsarrangement eller en kulturell opplevelse.
– Lokal forankring blir dermed stadig viktigere. Folk ønsker føle at de har kommet til et bestemt sted, sier Maria Wennerstrand.
Bleisure-reiser anses ofte som så verdsatte og verdiskapende at de til og med forventes å øke sammenlignet med før pandemien.

Forretningsreisendes behov handler om å kunne jobbe effektivt også utenfor kontoret. Det aller viktigste er en sentral beliggenhet med kort avstand til lokal transport. Men like vesentlig er også et sted å jobbe, stabil teknologi, rask inn- og utsjekking samt tilgang til god mat og treningsstudio. Forretningsreisende lever i hverdagen og ønsker å beholde rutinene sine for joggeturer, treningsstudio og jobb.

Feriereisendes behov handler hovedsakelig om opplevelser og komfort. Å slappe av og fylle på med nye inntrykk. Men hva skjer når forventningene til forretningsreisende og feriereisende slås sammen?
– Resorthoteller på sentrale steder, sier Maria Wennerstrand. Vi ser hoteller med høyt nivå på fasiliteter som restauranter og treningsstudioer, samtidig som oppholdet blir stadig mer smidig og tidsbesparende ved hjelp av teknologi.

Materialer som kan gjenvinnes blir en ressurs

Det store spørsmålet etter pandemien er ikke smittespredning, men tilgjengelighet av materiale. Vi har en global situasjon med kompliserte leveranser og stigende råvarepriser. Tarkett har en fordel i det å være store. Det finnes ofte flere underleverandører. Hvis en av dem får problemer, kan en annen levere. Men noen ganger må situasjonen løses ved hjelp av den brede produktporteføljen. Ganske enkelt ved å erstatte bestillingen med et lignende produkt. 
– Det har blitt høyt trykk på for eksempel LVT og laminat som alternative løsninger til tre, sier Thomas Aar, salgssjef segment for Tarkett Norge. 

Råvaremangel gjør at gjenvinning blir viktigere, ikke bare for bærekraft, men i tillegg av forretningsstrategiske årsaker. Materialer som kan gjenvinnes til nye råvarer gir et pålitelig råvarelager. 
– Har du hundre tusen kvadratmeter med materiale som skal rives, kan du produsere 90 000 kvadratmeter gulv (ca. 10 prosent av materialet forsvinner i prosessen). Du slipper innkjøpskostnaden for ny råvare. Men fremfor alt vet du at du har det materialet du trenger, sier Thomas Aar.
 

Spesialkompetanse for unike gulv

Til tross for det økonomiske tapet under pandemien, har hoteller og andre hospitality-kunder ikke råd til å være kortsiktige. Sosiale arealer som utgjør virksomhetens ansikt utad blir stort sett aldri et kompromiss. Her er fortsatt tregulv og luksuriøse teppegulv, som Axminster, de vanligste valgene.

Kunder innen hotell- og restaurantbransjen ønsker som regel et skreddersydd produkt, en design og et materialvalg som formidler nøyaktig rett følelse. For å møte dette behovet har Tarkett en designavdeling i Nederland som hjelper hospitality-kunder med spesialtilpassede løsninger for teppegulv og en designavdeling i Luxembourg som utvikler spesialtilpassede løsninger for vinyl.
– Kunden kan komme med alt fra en spesifikk idé til en vag fornemmelse og få den hjelpen de trenger for å få frem et unikt design, sier Weronica Garnefelt, key account manager hos Tarkett.

Å komme frem til riktig løsning er en prosess som krever sin tid og ekspertise. For å forenkle samtalen brukes ofte Tarketts digitale arkiv av teppegulv, som inneholder tusenvis av referanser av gulv fra gitte epoker, et bestemt hotell eller en viss stil.   
– Det man må forstå om dette segmentet er at hotell- og restaurantgründere brenner for det de gjør og de slutter aldri å jobbe. Alt er viktig, sier Weronica Garnefelt.

Skreddersydd design av sirkulære materialer

Etter hvert som bygningene blir miljøsertifiserte, er mange kunder interesserte i materialer som kan tas hånd om når innredningen skiftes ut. Her har Tarketts sirkulære teppefliser blitt et alternativ til Axminster, som ennå ikke kan gjenvinnes. Du kan også få teppefliser i skreddersydd design. Tarkett har en kolleksjon av teppefliser spesielt utviklet for Hospitality-segmentet, med bakside av fleece for ekstra akustikk og komfort. 
– En oppfatning mange har av teppefliser er at sømmene vises. Men med riktig legging gir teppefliser samme enhetlige følelse som et teppegulv på rull, sier Weronica Garnefelt.   

Tarkett tilbyr også andre sirkulære materialer med skreddersydd design. LVT (vinylgulv i plank- og flisformat) og andre heterogene vinylgulv som kan trykkes med hvilken som helst dekor.

Tarkett ser på hvert materiale som en ressurs. Materialet skal brukes så lenge som mulig og deretter tas tilbake for å gjenvinnes til ny råvare.
– Vi er like interessert i kundene våre når de vil legge et nytt gulv som når de vil rive det, sier Weronica Garnefelt.    
 

Relaterte artikler

Hva er sirkulær økonomi og hvorfor er den viktig?
Hva er sirkulær økonomi og hvorfor er den viktig?

Sirkulær økonomi handler om å opprettholde verdien av produkter, materialer og ressurser i tillegg til å utvikle prosesser som tar hensyn til hva som skjer etterpå.

Gulv til hotell
Å innrede langsiktig i et trendfokusert miljø

Carsten Michaelsen, senior interiørarkitekt og medgründer i Interiør Gruppen, forteller om materialvalg og innredninger som holder stand over tid.

DESSO Axminster
DESSO Axminster – et vevd kvalitetsgulv i ull

DESSO Axminster – det klassiske teppegulvet for hotell. Mer slitesterkt og kompakt enn tilsvarende produkter på markedet, og spesialprodusert etter kundens ønskemål.