Summit House

Summit House

2020 | London, UK

Bildegalleri

Svensk eleganse på London-kontor 

Interiøret var grundig renovert og dekket i hvitmalt gips. De fire etasjene med kontorer badet i et kaldt, monotont lys. Det eneste som var igjen av den fredede bygningen fra midten av 20-tallet var en vakker fasade – symmetrisk og dekorert med art deco-motiver

Da det svenske designstudioet Note fikk i oppdrag av coworking-aktøren The Office Group å pusse opp Summit House, et kontorbygg i Holborn sentralt i London, eksporterte de både svensk estetikk og mentalitet: Swedish Grace.

Begrepet Swedish Grace stammer fra den britiske journalisten Philip Morton Shand da han vurderte den ekstremt stilskapende verdensutstillingen i Paris i 1925. Det var denne utstillingen, Paris Exposition des Arts Décoratifs, som ga navn til datidens designstil, art déco, og tjue land deltok med hver sin overdådige paviljong. Shand avskrev sitt eget lands hovne bidrag og roste i stedet den mer tilbakeholdne svenske paviljongen, designet av arkitekten Carl Bergsten, med beskrivelsen «Swedish Grace», som kan oversettes til «svensk eleganse» eller til og med «nåde», som i Guds gave.

I Notes tolkning ble dette klassiske idealet et unikt sted for jobb og, for å låne et annet begrep fra 20-tallets Sverige, «vakrere hverdagsvare».

Arkitekten forteller:

– Fasaden var fantastisk elegant, og vi ønsket å skape et interiør som holdt det inngangspartiet lovet. Å bruke Swedish Grace som inspirasjonskilde, som er en strammere og mer tilbakeholden stil enn art deco, føltes som det rette utgangspunktet. Samme tidsperiode. En stilepoke som svenskene har knyttet et sterkt bånd til. En estetikk som passet inn i området. I Holborn ligger det først og fremst firmaer innen jus, samt økonomi og sikkerhet. Firmaer med formell fremtoning som vektlegger prestasjon. The Office Group påpekte at det var viktig å ta hensyn til disse.  

Vi laget en moderne tolkning av Swedish Grace, ikke et historisk tilbakeblikk. Vi tok utgangspunkt i stilen for å skape en motpol til atmosfæren i området.
Holborn er en bydel med høy puls. Den byr på ekte storbyfølelse; mylder, lyd og tempo. Vi ønsket å skape et sted hvor man kunne roe ned og føle seg bra. Det er kanskje en skandinavisk innstilling, men ting blir bare bedre på steder hvor man kan få bruke litt tid. 

Vi ønsket også å gjøre noe annet enn det som tilbys av samtlige coworking-lokaler, som på den tiden ble dominert av WeWork, med sin følelse av ... hva kan man si ... De hadde sitater på veggene i stilen «Work hard, play harder».

Den første brikken som falt på plass, var inngangspartiet. Resepsjonen ble innrammet i et trappeformet perspektiv. Tanken var at den skulle være en fortsettelse av den symmetriske fasaden. Her blir inspirasjonen hentet både fra de geometriske idealene i Swedish Grace og regissøren Wes Andersons følelse av å sentrere en karakter, eller i vårt tilfelle en besøkende, i et symmetrisk bilde. 

Følelsen når man kommer videre i lokalet, er at det er elegant, men varmt og innbydende. Det er eksklusivt – ikke eksklusivt som i dyrt, men som i forseggjort. Mer hjem eller hotell enn kontor. Mykt og behagelig. 

Fargemessig så vi på jordtonene sienna, ockra og umbra. Det er en fargepalett som gjenspeiler bygninger i Stockholm fra denne perioden. 

Materialene er eik, stål og terrazzo – på visse steder i vårt eget design. Til kontorenes møterom og stillerom, hvor det tradisjonelt brukes klart, ribbet eller matt glass, har vi brukt chinchilla-glass. Det har en tekstur som ser ut som den supermyke chinchillapelsen, bryter lyset på en fantastisk måte og gir kontakt med rommet på den andre siden, uten å avsløre detaljer som ansiktsuttrykk. 

Til gulvet har vi gjennomgående brukt Tarketts Noble Oak i en spesialtilpasset nyanse. Vi fikk en del hevede øyebryn da vi også la tregulv på kjøkkenet, noe som er uvanlig i England, men ikke spesielt uvanlig for en svenske. Noble er et klassisk parkettmønster som er lett å jobbe med, ettersom det ikke har noen retning. Eik er materialet som binder rommet sammen. Vi har eikekledde glasseksjoner, dører i eik, samt eikegulv.

Nå føles det verdig og avslappende å komme til Summit House og jobbe, samtidig som det er et sted med mye liv. Mange personer som beveger seg. Men de senker stemmene når de kommer inn. Ingen løper rundt med headset. Fokuset er rolig.

- Johannes Karlström, interiørarkitekt og medstifter av Note.

Foreslått kolleksjon

Om

Interiøret var grundig renovert og dekket i hvitmalt gips. De fire etasjene med kontorer badet i et kaldt, monotont lys.

Designer/arkitekt

Note Designstudio

Eieren av bygget

The Office Group

Segment

Kategori